De Mammoet van Lier keert na 150 jaar terug naar huis

Mammoet-skelet wordt op ware grootte in 3D geprint, een wereldprimeur

Lier, Belgium - 12 juli, 2018. Voor de allereerste keer zal een volledig mammoet-skelet op ware grootte in 3D geprint worden. Het gaat om een reproductie van de Mammoet van Lier, het eerste bijna volledige mammoet-skelet van België, dat in 1860 bij graafwerken in de Pallieterstad is gevonden. Het skelet werd ondergebracht in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel, waar het nog altijd te zien is.

150 jaar nadat het originele skelet voor het eerst aan het publiek werd getoond, wordt een initiatief opgezet om de mammoet “terug te halen” naar Lier. Omdat het originele exemplaar in Brussel blijft, werd het plan opgevat om een natuurgetrouw en levensgroot exemplaar te reproduceren met de meest moderne 3D-printtechnologie van het Belgische bedrijf Materialise.

Eerste opstelling van de mammoet | © Museum voor Natuurwetenschappen
Montage van de originele mammoet | © Museum voor Natuurwetenschappen

“In 1860 vonden werklieden de fossiele beenderen in de afleidingsvaart ter hoogte van het huidige Lierse stadhuis”, aldus Philip Meyfroot van de archeologische vereniging ArcheoLier. “De botten staken tien meter diep in de modderlagen die tijdens de laatste ijstijd waren afgezet. Het skelet werd gemonteerd en in 1869 voor het eerst aan het publiek getoond, een primeur voor West-Europa.“

“De mammoet van Lier is minstens 30.000 jaar oud, heeft een schofthoogte van ongeveer 3,6 meter en is bijna 5 meter lang”, zegt Dr. Mietje Germonpré, paleontologe van het Museum voor Natuurwetenschappen, die het project begeleidt. “Het is een mannetjesstier die ongeveer 35 jaar oud was toen hij stierf. Zijn 10 cm dikke vetlaag en een wollige vacht beschermden hem tegen de koude van het grasland waarin hij hier leefde.”

Mammoet in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel | © Philip Meyfroot

De serviceclub Kiwanis Lier Twee Neten nam het initiatief om de mammoet terug naar Lier te halen, en bracht ook de sponsors bijeen. Zij vatten samen met de archeologische vereniging ArcheoLier en het Lierse stadsbestuur het originele plan op om een natuurgetrouw exemplaar van de mammoet te reproduceren op ware grootte. Daarvoor werd aangeklopt bij het Belgische bedrijf Materialise, een wereldautoriteit in 3D-printen.

De ingenieurs van Materialise baseerden zich op een 3D-scan van het originele skelet en werkten samen met Dr. Germonpré. Om de Lierse mammoet zo natuurgetrouw mogelijk te reproduceren, vergeleken ze de 3D-scan bot per bot met het originele skelet. Op basis van de meest recente wetenschappelijk inzichten werd de positie van sommige beenderen gewijzigd om de anatomie correcter weer te geven. Ondertussen zijn al enkele testbeenderen geprint en binnenkort wordt gestart met het 3D-printen van alle 320 beenderen waaruit het skelet is opgebouwd.

“3D-printtechnologie wordt vandaag al ingezet om de ontbrekende botten te printen van een onvolledige skelet, maar het is de eerste keer dat een volledig mammoetskelet op ware grootte in 3D wordt geprint en dat is indrukwekkend”, zegt Germonpré.

“Sinds de opstelling van het originele skelet in 1869 is onze kennis over mammoeten natuurlijk toegenomen. Zo weten we nu dat de staart van een mammoet korter is dan oorspronkelijk gedacht. De opstelling van de 3D-geprinte mammoet van Lier zal dan ook wetenschappelijk correcter zijn dan de historische opstelling in ons museum. Die maakt gebruik van een traditionele montagetechniek waarbij de beenderen gevrijwaard blijven.”

Het 3D-printen gebeurt met de stereolithografie technologie, waarbij een UV-laser een bad met UV-gevoelige hars laag per laag belicht waardoor specifieke plaatsen verhard worden, afhankelijk van het te printen voorwerp. Materialise gebruikt hiervoor een van de grootste 3D-printers ter wereld, die door het bedrijf zelf ontwikkeld werd en heel toepasselijk ook bekend staat als de mammoet-printer. Om de volledige mammoet te printen, worden maar liefst negen van deze machines gebruikt, die elk ongeveer 7 dagen lang zullen printen. Een carbon frame wordt in de beenderen verwerkt om het skelet overeind te houden. Het 3D-geprinte skelet zal ongeveer 250 kilogram wegen.

3D-geprint deel van de mammoet

De mammoet wordt de belangrijkste blikvanger in het nieuwe Lierse stadsmuseum dat in september de deuren opent. “Lier heeft een belangrijk cultuurhistorisch patrimonium, waarvan de Zimmertoren wellicht het bekendst is”, aldus Bart De Bie, van Kiwanis Lier Twee Neten. “Het verhaal van de Mammoet van Lier is minder bekend bij het brede publiek en met dit project willen we daar verandering in brengen. Door een meer dan 30.000 jaar oud skelet te reproduceren met de nieuwste technologie krijgt Lier er straks een nieuwe publiekstrekker bij voor de inwoners, de toeristen en uiteraard voor de kinderen.”

Over Materialise

Materialise is een pionier in het ontwikkelen van 3D-printsoftware. Het bedrijf levert ook 3D-printdiensten aan bedrijven uit verschillende industrieën, waaronder de gezondheidszorg, automobielindustrie, luchtvaart, design en consumentengoederen en helpt hen bij het ontwikkelen van innovatieve 3D-printapplicaties. Materialise heeft het grootste aantal software-ontwikkelaars in de 3D-printindustrie en een van de grootste 3D-printinstallaties ter wereld. Het bedrijf is gevestigd in Leuven en telt 24 kantoren in 18 landen. Voor meer informatie: www.materialise.com

Over Kiwanis

Kiwanis is een internationale serviceclub die al meer dan een eeuw opportuniteiten creëert voor kinderen om nieuwsgierig, veilig en gezond te leven, los van de gemeenschap waarin ze verblijven. De Kiwanis-leden hebben bijna 150.000 service projecten opgestart en verzamelen jaarlijks zo’n 100 miljoen USD aan fondsen. Kiwanis Lier2Neten is als serviceclub reeds 20 jaar sterk verweven met wat er leeft binnen de stad Lier en besteedt jaarlijks ongeveer 25.000€ aan sociale en educatieve projecten voor kinderen met een beperking of voor minder bedeelde kinderen.

Materialise

Kristof Sehmke